Tomáš Akvinský
Zdá se, že o lásce žádné přikázání být nemá.
Na druhé straně
To, co od nás Bůh požaduje, spadá pod přikázání. Bůh však od člověka požaduje, aby ho miloval, jak praví Dt 10, 12. O lásce jakožto milování Boha tedy mají být přikázání.
Odpověď
Jak bylo řečeno výše, přikázání má v sobě povahu povinnosti. Nakolik má tedy něco povahu povinnosti, natolik to spadá pod přikázání. Něco je však povinností dvěma způsoby: za prvé o sobě, za druhé kvůli něčemu jinému. Povinností o sobě je v jakékoli oblasti to, co je cílem, neboť cíl má povahu dobra o sobě. Povinností kvůli něčemu jinému je pak to, co je k cíli zaměřeno, např. povinností o sobě je pro lékaře uzdravovat, zatímco povinností kvůli něčemu jinému je pro něj dávat léky k uzdravení. Duchovním cílem života je však spojení člověka s Bohem, což se děje skrze lásku, a k tomu je jako k cíli zaměřeno vše, co patří k duchovnímu životu. Proto také Apoštol v 1 Tim 1, 5 praví: „Cílem přikázání je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z nepředstírané víry.“ Všechny ctnosti, k nimž jsou nám dána přikázání, jsou zaměřeny buď k očišťování srdce od vírů vášní (což jsou ctnosti zaměřené na usměrnění vášní), nebo přinejmenším k dobrému svědomí (což jsou ctnosti zaměřené na skutky), nebo ke správné víře (což je to, co patří k bohopoctě). A tyto tři věci jsou potřebné k milování Boha, neboť nečisté srdce je odváděno od milování Boha vášní tíhnoucí k věcem pozemským. Špatné svědomí vzbuzuje hrůzu z božské spravedlnosti kvůli strachu z trestu. Předstíraná víra vnucuje afektům nepravý obraz Boha a odděluje nás od Boží pravdy. V každém rodu je však větší to, co je o sobě, než to, co je kvůli něčemu jinému. A proto se největší přikázání týká lásky, jak praví Mt 22, 39.
K námitkám
Úryvek z traktátu O hříších proti lásce a daru moudrosti v Teologické sumě, který vyšel v nakladatelství Krystal OP